Online kereskedelem

Az elmúlt években egyre népszerűbbé vált az elektronikus kereskedelem a vásárlók körében, a koronavírus-járvány miatt az online kereskedelem jelentősen bővült az utóbbi időben és egyre nagyobb teret hasít ki a különböző webáruházakból történő vásárlás a lakosság körében. Azonban az online vásárlások nemcsak előnyökkel, hanem kockázatokkal is járhatnak, amelyeket mindig szem előtt kell tartanunk. Mivel online vásárlás esetén a vásárló és az eladó nincs személyesen jelen a szerződéskötés során, előfordulhat, hogy a vásárló nem kellően tájékozott és jelentős információ hiányában köti meg a szerződést. Emiatt internetes vásárlásokat megelőzően, javasolt figyelmet fordítani a webáruházak internetes honlapjain fellelhető tájékoztatásokra. 

Az alábbiakban összefoglaljuk, mire érdemes figyelni internetes vásárlás előtt és a vásárlás során, illetve a megrendelt termék átvételekor:

Termék kiválasztása

o A keresett termék kiválasztásakor nem feltétlenül az internetes böngésző által kiadott első találat a legmegfelelőbb.
o Javasolt az ár-összehasonlító oldalak használata is.
o Érdemes a vásárlói visszajelzéseket is áttekinteni.

Vásárlás előtti tájékozódás

o Elérhető-e a webáruház oldalán a kereskedő neve, székhelye, telefonszáma, elektronikus levelezési címe, annak a vállalkozásnak a neve és postai címe, akinek a nevében eljár?
o Érdemes a webáruházat üzemeltető vállalkozásnak utánanézni, hogy valóban létezik-e.
(Ingyenes Céginformáció: https://www.e-cegjegyzek.hu/)
o Javasolt a súlyos jogsértést elkövető webáruházak adatbázisát megnézni.
(http: //www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu/)
o Célszerű elolvasni az Általános Szerződési Feltételeket (ÁSZF).
o Hasznos tudni azt is, melyik országból fog érkezni a termék.

Szállítási feltételek ellenőrzése

o Fontos megnéznünk, hogy mennyi időn belül, milyen feltételekkel vállalják a termék kiszállítását.
o Webáruházaktól függően a terméket kiszállíthatja futár, átvehető fix pontokon vagy üzletben.
o Érdemes tudni, hogy a 14 napon belüli elállás joga akkor is megilleti a vásárlót, ha üzletben veszi át az online megrendelt terméket.
o Fontos tisztázni, hogy a futár jelenlétében, az átvételt megelőzően lehetőségünk van-e a termék megvizsgálására.

Fizetési feltételek kiválasztása kapcsolódó információk

A termék vételára előre fizetéssel vagy utánvéttel rendezhető az alábbi módokon,

o bankkártyás fizetéssel,
o átutalással,
o készpénzzel.

Érdemes tudni, hogy bankkártyás fizetés esetén lehetőség van arra, hogy a vásárló bankja visszavonjon egy már korábban jóváhagyott tranzakciót (chargeback = visszaterhelés). Ezt akkor kérheti a vásárló a bankjánál, ha például a vásárolt terméket vagy szolgáltatást mégsem kapja meg (a chargeback eljárásról tájékozódjon bankjánál).

Az adásvétel létrejötte

o A vásárló és a webáruház közötti szerződés akkor jön létre, ha a vásárló a termék/szolgáltatás megrendelését követően olyan visszaigazoló levelet kap, amely tükrözi a vállalkozás egyértelmű szándékát a megrendelés elfogadására.
o Vagyis, ha az e-mail tartalmazza a vevő nevét, címét, a rendelés számát, a megrendelt termék/szolgáltatás díját és az egyéb költségeket.

A vásárlás befejezése után célszerű kinyomtatni, vagy elmenteni a megrendelését, illetve annak visszaigazolását valamint a fizetéskor megadott adatokat. Ezután jelentkezzen ki a weboldalról, különösen figyeljen erre olyan számítógépek esetében, amelyhez más is hozzáfér (pl.: internet kávézó).

Termék átvétele

o Javasolt a csomag sértetlenségének, illetve lehetőség szerint a termék átvizsgálása.
o Nagy értékű termékek esetében érdemes a kibontásról fotó-, vagy videó dokumentációt is készíteni.

Elállási jog, termék visszaküldése

Tekintettel arra, hogy az e-kereskedelemben a terméket a vásárlás előtt nincs lehetőségünk ténylegesen megvizsgálni, illetve megtekinteni, a vásárlástól történő indokolás nélküli elállási jog illet meg minket. A termék átvételétől számított 14 napunk van arra, hogy meggondoljuk magunkat, azaz éljünk az elállási joggal. Az elállás a 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet 2. mellékletében szereplő elállási nyilatkozatminta kitöltésével vagy erről szóló egyértelmű nyilatkozattal gyakorolható. A nyilatkozatmintát a kereskedőnek biztosítania kell a weboldalán. Az vásárlástól történő elállásra a termék megrendelése és a kiszállítás közötti időtartamban is van lehetőségünk.

o A terméket az elállás jelzésétől számítva haladéktalanul, de legkésőbb 14 napon belül szükséges visszaküldeni a webáruház részére a tájékoztatójában megadott címre.
o A kereskedő 14 napon belül köteles megtéríteni a termék és a kiszállítás díját, azonban a visszaküldés költségét nem.
o Fontos, hogy az elállási jog nem korlátlan, vagyis egyes termékkörökre nem vonatkozik, pl. élelmiszerek, kibontott csomagolású CD/DVD/szoftver, letöltött programok, a fogyasztó egyedi utasításai alapján legyártott termékek, kibontott csomagolású higiéniai termékek.

Mire figyeljünk még, amely a későbbiekben esetleg gondot okozhat!

o Ha az elérhetőség menüpontban csupán mobiltelefonszámot és ingyenesen létrehozható e-mail címet látunk, akkor indokolt körültekintően eljárni a vásárlás során (pl. egyéb információk keresése a vállalkozásról).
o Körültekintést igényelhet továbbá azon eset is, ha a vállalkozás a fizetési feltételek között csupán előre fizetési lehetőséget biztosít, vagy nem kellő részletességgel tájékoztatja a vásárlókat a szállítás részleteiről.
o A feltűnően kedvező ár is gyanús lehet, hiszen az ajánlat, ami „túl szép ahhoz, hogy igaz legyen”, vélhetően nem valós és a fogyasztók megkárosítását célozza (pl. hamis termék érkezik, az előfizetés ellenére nem érkezik meg a termék és az eladó is eltűnik).

Hova fordulhatunk panasz esetén?

Először mindig a számlát kibocsátó kereskedőhöz forduljunk panaszunkkal. Amennyiben nem sikerül panaszunkat az eladóval rendezni, úgy az alábbi fórumokhoz fordulhatunk:

o Az online adásvételi vagy online szolgáltatási szerződéssel összefüggő belföldi vonatkozású fogyasztói panaszok esetén (a fogyasztó és az érintett vállalkozás is magyarországi illetőségű) – a Fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV törvény (Fgytv.) 20. §-ában meghatározott illetékességi szabályok figyelembevételével – valamennyi megyei (fővárosi) kereskedelmi és iparkamara által működtetett békéltető testület jár el (https://www.bekeltetes.hu/).
o Az online adásvételi vagy online szolgáltatási szerződéssel összefüggő határon átnyúló fogyasztói jogvita esetén – az Fgytv. 20. §-ában meghatározott illetékességi szabályok figyelembevételével – valamennyi megyei (fővárosi) kereskedelmi és iparkamara által működtetett békéltető testület eljárhat (https://www.bekeltetes.hu/).
o Amennyiben külföldi céggel szemben merül fel fogyasztói panasza, az Európai Fogyasztói Központ segít Önnek a panasz megoldásában. A Központ a más EU-s országban, Izlandon vagy Norvégiában honos vállalkozással szemben érdemi szakmai panaszkezelési segítséget nyújt, más külföldi országban székhellyel rendelkező cég esetén pedig tájékoztatást ad a lehetséges megoldási lehetőségekről és fórumokról (https://fogyasztovedelem.kormany.hu/#/europai_fogyasztoi_kozpont).
o A fogyasztó bármilyen fogyasztóvédelmi probléma esetén a fogyasztóvédelmi hatósághoz fordulhat. A fogyasztóvédelmi hatóság kérelemre, vagy hivatalból eljár, vizsgálva ezzel a vállalkozás piaci magatartását fogyasztóvédelmi szempontból. A fogyasztó egyedi ügyét azonban a békéltető testület oldja meg, azaz a fogyasztóvédelmi hatóság ebben az esetben átteszi a kérelmező ügyét a békéltető testülethez (http://www.kormanyhivatal.hu/hu).

A Bács-Kiskun Megyei Békéltető Testület elérhetőségei
Cím: 6000 Kecskemét, Árpád krt. 4.
Levelezési cím:
Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara által működtetett Bács-Kiskun Megyei Békéltető Testület
6001 Kecskemét Pf. 228.
Tel.: 76/501-525, 501-532, Fax: 76/501-538
Mobil: 70/7028-403
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Honlap: www.bacsbekeltetes.hu